יום שבת, 7 בינואר 2012

פייסבוק והאמביוולנטיות האישית שלי



הפעם הרשומה בנושא שאני מתחבטת בו כבר זמן רב, וכמוזכר בכותרת, אני די אמביוולנטית לגביו... הפייסבוק! 
הפייסבוק כרשת החברתית הגדולה ביותר שקיימת היום, מאפשרת שיתוף של קבצים: תמונות, מידע וקבצי וידאו בין אנשים המכירים זה את זה ובין קבוצות בעלות מכנה משותף. הרעיון עובד על "חברות": אתה חבר של מי שאתה רוצה, ובאיזו קבוצה שאתה רוצה, ברגע שאתה נעשה "חבר" אתה יכול לקבל נתונים ממישהו אחר וכן הלאה...


עד כאן בהגדרה, ובפועל הלכה למעשה, אתה נכנס לרגע, רק לראות מה חדש עם החבר'ה ונוצר מצב של שיטוט בין תמונות וסטטוסים של החבר של החברה שלי ושל הבן-דוד של השכן וכן הלאה וכן הלאה...


אם אהיה כנה, מלכתחילה הפייסבוק לא משך אותי, הדבר נראה לי כמשהו מציצני (שקשה לעמוד בפיתוי) ומקור לבזבוז זמן יקר.
לכן לא קפצתי משמחה (בלשון המעטה) כששמעתי שבמהלך לימודי הסמסטר השלישי לתואר, יהיה קורס שיתנהל בפייסבוק. בלית ברירה פתחתי לי חשבון משלי, להגיד שאני מרוצה מזה יהיה לא נכון, דעתי לגבי הפייסבוק כרשת חברתית נותר בעינו – מציצנות וגוזל זמן יקר, בעצם, על לא כלום.

אסייג דבריי אלו בנוגע לפייסבוק כסביבת למידה. הקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה: היבטים בינלאומיים" בהנחיית דר' חגית מישר-טל התנהל בפייסבוק, ולמה הכוונה? נפתחה קבוצה סגורה לתלמידי המגמה, בקבוצה זו פורסמו מצגות הקורס, התנהלו התרגילים וכן התקשורת בין הסטודנטים למרצה ובין הסטודנטים עצמם.
מצאתי (כמו בכל דבר) מספר יתרונות ומספר חסרונות לפייסבוק כסביבה לימודית.
יתרונות:
  •          כל הקשור לקורס נמצא באותו עמוד, אין צורך להתנהל בין מספר דפים כדוגמת אתר ידיעון (הכולל: אתר הקורס, פורום, אזור להגשת עבודות...).
  •         ממילא כמעט כולם נמצאים בפייסבוק, נוח להתעדכן בנעשה בקבוצת הקורס כחלק מההתנהלות היומיומית ברשת החברתית.
  •         המרצה כמנחה.
  •        הבניית ידע שיתופית.
  •         כלי חינמי ופתוח לכל אחד.

חסרונות:
  •         סביבת הפייסבוק לעיתים מסורבלת, ארוכה וקשה למצוא בה רשומות.
  •         נדרש תהליך של רישום.
  •         נכנסים לראות מה חדש בקבוצת הלימוד ו"נתקעים שעות" בקריאת הסטטוסים האישיים של אחרים.

 ניתן לראות כי חלק מהיתרונות נחשבים בעיני גם כחסרונות.

אני חושבת שבכדי שהאמביוולנטיות שלי בנוגע לפייסבוק תחדל, הייתי שמחה אילו היו אפשר לעשות חלוקה ברורה וחדה בין פייסבוק חברתי לבין פייסבוק מקצועי, אין לי ספק כי הייתי נכנסת אך ורק למקצועי ובזבוז זמן יקר היה נחסך ממני...
לפייסבוק בשרות הלמידה וההוראה עולים היתרונות על החסרונות, לדעתי.

לא נותר לי אלא להביא ציטוט מתוך מאמר של דר' אברום רותם ועידית אבני (אפריל, 2008)
"נחמד להתעשר ברעיונות חדשים על רשת חברתית בחזית בית-הספר ,לא כך ? אך עתה עלינו להתחיל לחשוב על הדרכים הטובות ביותר לנוע לכיוון שילוב שיטתי במערכת החינוך K-21) ) גן עד תיכון של כלים אלה בתכנית הלימודים".

2 תגובות:

  1. סמדר יקרה,
    במסגרת הסמינר שלי, נפלה בחלקי הזכות לקרוא את הרשומות שלך ולהתוודא להן לעומק.
    באחת מהן היה קישור ליחדה של הצילום שבנית ב SITE.
    אני פחות אמביוולנטית ממך לגבי הפייסבוק, ולראיה שלחתי לשלשה "חברים" שלי שהם צלמים מקצועיים קישור ליחידה שלך.
    מצרפת את התגובה הראשונה שכבר קיבלתי:
    הצלם הוא לארי לייבוביץ - http://www.facebook.com/larryleibovich
    ותגובתו כזו:
    "עברתי על האתר, יופי של רעיון לעבודה , היישום בהחלט טוב ויותר מכל-חשוב ומשפיע ! כל הכבוד לסמדר. אפשר אולי להדפיס גם את הצמונות של הילדים ולהציגן בהמשך בבית הספר."
    הכתיבה שלך מרתקת וניכר כי עברת תהליך עמוק של למידה השנה.
    גאה להיות איתך במגמה!
    אלה

    השבמחק
    תשובות
    1. ווןאו אלה, תודה על התגובה ופרסום העבודה שלי הלאה...
      אני מקווה כבר בשנה"ל הבאה להתחיל עם נושא הצילום בבית-ספרי.

      מחק