יום שישי, 27 בינואר 2012

טיול דמיוני למאה ה-21


זהו בעצם הפוסט האחרון שאני אמורה לכתוב (פרט לפוסט הסיום/סיכום), גם הסמסטר ולימודיי התואר בכלל עומדים להסתיים, ואני כבר בסיכומים עצמיים: מה למדתי, מה הכי השפיע עליי, ממה הכי נהניתי, מה היה מיותר ועוד ועוד...

ישנה משימה אחת שמלווה אותי בראש מאז סיום סמסטר א', כחלק מעבודת הסיכום בקורס של דר' שרה שדה "טכנולוגיות כסוכני שינוי בבית-הספר" נתבקשנו להיפגש באופן דמיוני עם מנהלת ביה"ס ולהכינה למאה ה-21. 
כאמור, בימים אלה של סיכומים אישיים, חזרתי למסמך שכתבתי אז, רציתי לבדוק האם היום בסיום הלימודים יש דברים שהייתי משנה באותו מסמך, והאמת אני חושבת שלא...
והנה מה שכתבתי לפני כשנה:

בתור מנהיגת תקשוב לעתיד, אשמח לגשת למנהלת ביה"ס ולהזמינה לבוא עימי ....

לטיול דמיוני בו נעבור מהמציאות שלנו למאה ה-21

נתחיל את טיולנו בסיור ברחבי ביה"ס, נבדוק את מצאי המחשבים ואת רמת התקינות שלהם, נשוחח עם הצוות על רמת המיומנות שלו בהפעלת מחשב.
תוך כדי הסיור נציץ מידי פעם במסמך מסגרת לניתוח רמות ותחומי חדשנות פדגוגית משולבת תקשוב של מיודסר ושות'.
כשנחזור לחדרה של המנהלת, נשב על כוס קפה, ואבקש ממנה לסמן היכן לדעתה נמצא ביה"ס אותו היא מנהלת, בתהליך של הטמעה, מעבר או שינוי? תתקבל בפנינו תמונת נוף מטושטשת, בה ביה"ס יראה בעיקר במצב ההתחלתי של הטמעה ובמעט תחומים בשלב המעבר, כמו: מרחבים ציבוריים ואישיים וזמן.
נמשיך את סיורנו למאה ה-21, במספר ציטוטים ממאמרה של רינה בירן (1991) "התנאים הבסיסיים לשילוב מחשב בהוראת ילדים מפגרים", בו היא מדברת על ארבעה תנאים בסיסיים להצלחת שילוב המחשב בהוראת ילדים מפגרים:
  1. לומדות מתאימות לתכנית הלימוד, לצרכיו הייחודיים ולדרכי הלמידה של התלמיד בעל הפיגור.
  2. עזרים. ילדים רבים בעלי פיגור מתקשים להפעיל את המחשב באמצעות מקלדת ועכבר רגילים.
  3. התאמת דרכי הוראה. על המחשב להיות משולב בהוראה ואינו אמצעי הוראה בלעדי.
  4. הכשרת מורים. הכשרה להפעלת עזרים שונים והתאמתם למוגבלויות התלמידים וכן הקניית הדרכים הדידקטיות המיוחדות שהתלמיד זקוק להן תוך שילוב המחשב.
לאחר מכן ניכנס לאוטו, וניסע לבקר בבי"ס בו כבר נערך השינוי המיוחל, של המעבר מפדגוגיה מסורתית לפדגוגיה החדשה. במהלך הנסיעה חזרה, בוודאי אשמע טענות כמו: "טוב מה את משווה את ביה"ס שלנו לבי"ס כזה, למה אנחנו צריכים לוח אלקטרוני בביה"ס, איך הילדים שלנו יכולים לעשות עבודת חקר תוך שימוש עצמי במחשב?"... ועוד כאלה וכאלה טענות. אין ספק שהמנהלת תצדק בטענותיה (אל לנו לשכוח עם איזו אוכלוסייה אנו עובדים, שאין ולו מעט דמיון ביניהם לבין בני גילם הנורמטיביים) אך דבר אחד חשוב חוצה עולמות, והוא העובדה שילדים אוהבים את המחשב. גם ילדים עם פיגור שכלי. המחשב מהווה עבורם מקור להנאה והנעה.
אנו מחויבים כמערכת חינוכית במאה ה-21, לאפשר לתלמידינו את הנגישות לעבודה בסביבה מתוקשבת, ולשם כך אנחנו זקוקים להשקעה הן בטכנולוגיה (במכשור), הן בהכשרת הצוות והן בעבודת צוות המשלבת את הטכנולוגיה עם מספר בעלי מקצוע בו זמנית. ולמה אני מתכוונת?
כעת בדרך חזרה לביה"ס נעצור בחנות וירטואלית ונשים בעגלה את הדברים הבאים:

  http:/ /tinyurl.com/89zvncf      
  • מחשב חדש בעל מסך מגע, מקלדת ועכבר מותאמים לכל כיתה.
  • חיבור כל ביה"ס לרשת.
  • מקרן שיהיה נייד וכל איש צוות שיזדקק לו לשם הוראה מול כל הכיתה, יוכל לחברו למחשב בכיתתו ולנהל את השיעור דרך המחשב והמקרן בפני כל תלמידי הכיתה גם יחד.
  • מספר מחשבים וציוד נלווה כמו: סורק, צורב ומדפסת שיהיו "פזורים" ברחבי ביה"ס לשימוש של הצוות הן להכנת תוכניות לימודים והן לעבודה פרטנית עם ילדים (לאור זאת, אינני חושבת שיהיה עוד צורך בחדר המחשבים).
  • צוות מנחים אשר יכשיר וילווה את כל צוות ביה"ס על כל נושאי התפקידים: מחנכות, מורים מקצועיים, פרא-רפואי, סייעות וזאת כדי שכל אלה יוכלו לקחת חלק בהפעלת התלמידים בסביבה החדשה שתוקם. חשוב שההכשרה תעשה במספר קבוצות, ע"פ רמות הידע בתפעול המחשב. (צוות ביה"ס מורכב מלמעלה מ-70 אנשי צוות, כאשר חלק לא מבוטל ממנו צעיר ומעורה בעולם המחשבים). בהכשרה יש לשים דגש על שילוב של תכנים שונים מהרשת, חשיפה לתוכנות שונות (ביניהן תוכנות תקשורת נוספות הייחודיות לאוכלוסיית ביה"ס, לאתרים, לסביבות המותאמות לחינוך המיוחד). בהכשרת הצוות יושם דגש על הכנת תוכניות לימודים המשלבות אנשי מקצוע מתחומים שונים, שישימו דגש על היכולות והקשיים של תלמידינו.
  •  אתר חדש לביה"ס.  באתר החדש שייבנה ע"פ מודל של בניית אתר בית-ספרי, ויכלול בין היתר את תוכניות הלימוד שייבנו בביה"ס, וזאת על מנת שמשפחות התלמידים יוכלו להיות שותפות לעשייה שנעשית בביה"ס, וכן להשתמש בזה בבית לעבודה/משחק עם הילד בשעות הפנאי. כמו כן בתי-ספר דומים יוכלו להשתמש בתוכניות הללו. חשוב שבאתר יוקמו מספר פורומים, בין השאר לאנשי צוות ע"פ סקטורים לשם שיתוף ושיח בכל זמן ומכל מקום.
 כולי תקווה שבסיום טיול זה, אכן מנהלת ביה"ס תבין את חשיבות המעבר מהעולם הישן לעולם החדש, ובעידודה ובניצוחי ייכנס כל ביה"ס על צוותו ותלמידיו למאה ה-21.

ביבליוגרפיה:
  1. מיודסר, ד', נחמיאס, ר', טובין, ד' ופורקוש, א'. (2006). חדשנות פדגוגית משולבת טכנולוגיות מידע ותקשורת. תל אביב: הוצאת רמות 
  2. בירן, ר' (1991). התנאים הבסיסיים לשילוב מחשב בהוראת ילדים מפגרים. מחשבים בחינוך, 19: 30-37.
  3.   



תגובה 1:

  1. אני התחלתי להיות טכנאי מחשבים והכל התחיל בהיותי ילד קטן בבית הספר שם נתנו לי מחשב בפעם הראשונה

    השבמחק