יום שבת, 31 בדצמבר 2011

כתיבה בסמלים


הפעם ארצה להתייחס, לתוכנה בה אני עושה שימוש בעבודתי בשם "כתיבה בסמלים".  
"כתיבה בסמלים היא תוכנת עיבוד תמלילים, העושה שימוש בייצוגים גרפיים (סמלים) לכתיבה, לתקשורת ולהבעה. התוכנה מעבדת ומתרגמת באופן אוטומטי מילים לסמלים, ולהיפך, ונתמכת ע"י מנגנון קריינות (קולן).
הודות למרכיבים אלה, התוכנה היא כלי משוכלל ייחודי לתקשורת תומכת וחליפית (תת"ח), לכתיבה עצמאית או נתמכת, לפעילויות לימודיות ומשחקיות ולהכנת לוחות ממוחשבים ומקורינים.
התוכנה מתאימה לאוכלוסיות שונות ולצרכים רבים: מתמיכה בראשית הקריאה של ילדים עם לקויות שונות ועד לילדים ולמבוגרים הנעזרים בה לצורך תת"ח". מתוך: http://smalim.cet.ac.il/info.asp

כאמור, ניתן להשתמש בתוכנה למטרות שונות ולאוכלוסיות שונות.
אני אספר על השימוש שנעשה בה בבית-ספרינו, שהוא כזכור בי"ס לילדים בעלי פיגור בינוני-קשה ולקויות נלוות (אוטיזם, שיתוק מוחין, לקויות חושים, הפרעות קשב וריכוז וכו').
בשל הלקות המרכזית של תלמידינו אין הם מצליחים לרכוש את הקריאה, חלקם מצליחים לרכוש מספר מילים באופן גלובלי (תבנית המילה).
תוכנת "הכתיבה בסמלים" בכל זאת מאפשרת לתלמידים לקרוא טקסט קצר, המורכב מסמלים.

איך נעשה הדבר בפועל?
המורה מקלידה בתוכנה מילה, משפט או קטע קצר, תוך כדי הקלדת המילים, מופיעים מעליהן סמלים המבטאים את המילה. ישנן מילים רבות שיש להן יותר מסמל אחד, ואז איש הצוות (מורה/קלינאית תקשורת) בוחרת באפשרות המתאימה יותר, אנו משתדלים לעבוד בכל ביה"ס עם אותם סמלים בכדי ליצור אחידות.
לאחר הכנת והדפסת הדף, התלמיד לומד לזהות את הסמלים החדשים ויכול לקרוא את הכתוב.

בכיתתי אני נוהגת לכתוב יחד עם הילדים הודעות להורים. הקשר היומיומי  עם ההורים נעשה באמצעות מחברת קשר, לא פעם אנחנו מצרפים למחברת דף כתוב בסמלים, ואני מציעה להורה לבקש מהילד לקרוא את ההודעה למשל: מחר באים בחולצה לבנה או היום למדנו על חג החנוכה...

שימוש נוסף נעשה בתוכנה בזמן לימוד של נושא (חג, עונה או כל נושא אחר), התלמיד ואני כותבים יחד סיפור קצר/דף מידע. בעזרת שאלות מכוונות שלי, מספק לי הילד תיאור קצר אותו אני מקלידה ומתקבל סיפור בסמלים, אותו התלמיד יכול להקריא.

לתלמידים שאינם מסוגלים להפיק (להשמיע) מילים, אני מקריאה את הטקסט המלווה בסמלים, התלמיד מזהה את התמונות ועוקב עם האצבע אחר ההקראה.
לפני מספר שנים ערכנו טקס בר מצווה בבית-כנסת של היהדות המתקדמת, בו התלמידים הקריאו מספר משפטים (כתחליף להפטרה) באמצעות טקסט ב"כתיבה בסמלים".

אני אישית נוטה להשתמש בתוכנה זו עם תלמידיי ממספר סיבות: 

  • מתוך תחושה שזו איזושהי דרך לתת להם תחושה של התקרבות לנורמה - גם אני יכול לקרוא.
  •  דרך להבעה עצמית (התלמיד מכתיב לי).
  •  עוזר לתלמידים עם קשיי שליפה. רוצים לספר משהו אך מתקשים, העובדה שיש מול עיניהם משפטים בתמונות, עוזרת להם לספר את שרצו והתקשו.
  • הסמל מהווה תומך למילה, יש מילים שנעשה בהן שימוש פעמים רבות, ולאחר זמן מה, התלמידים מזהים אותן באופן גלובלי, גם ללא תמיכה של הסמל/תמונה.
  • יתרון חשוב שיש לתוכנה, היכולת להוסיף תמונות מגורם חיצוני (תמונות הילד, המשפחה, בע"ח שמגדל, מקום שביקר וכו').

דוגמה למכתב אותו כתבנו בכיתה ונשלח הביתה, על מנת שהתלמיד יוכל להקריא להוריו:






3 תגובות:

  1. הי.
    אני גננת בגן טיפולי ורוצה לרכוש את התוכנה.
    היכן אפשר לרכוש אותה תודה רחלי 0584174453
    rachel4174453@gmail.com

    השבמחק
  2. אשמח גם כן לדעת, תודה

    השבמחק
  3. לידיעה: מט'ח כבר אינם מוכרים אותה! האם מישהו יודע איפה כן ניתן להשיגה?

    השבמחק