יום שבת, 3 בדצמבר 2011

האם לפורום יש מקום בעידן הפייסבוק?


עד לא מזמן נהגתי לבקר מידי פעם ב"פורום משפחות אנשים עם פיגור" של תפוז.
לפני כחודשיים לערך, נכנסתי כהרגלי, לראות מה חדש, באיזה נושא "חם" דנים הפעם חברי הפורום, ואת פניי קיבלה הודעה
"עקב מיעוט הפעילות ועקב העובדה כי נכון לעכשיו, אין גולשים המעוניינים לקחת על עצמם את ניהול הפורום, הוחלט לסגור את הפורום".
לא אני היא זו שאשקוט על השמרים, נברתי, בררתי, הפעלתי קשרים וגיליתי שנפתחה קבוצה סגורה בשם זה בפייסבוק.

אני משערת שאין זה הפורום היחיד שנסגר והעביר את פעילותו לפייסבוק. למה? מהם היתרונות של הפייסבוק על פני הפורום?
אנסה לענות על כך (לצערי, לא מצאתי לכך הוכחות מחקריות, הייתכן שנושא זה עדיין לא נחקר??? אם לא הייתי בעיצומו של כתיבת סמינריון בנושא אחר, הייתי בוחרת לבדוק את השאלה המופיעה בכותרת פוסט זה).

הפייסבוק והפורום שניהם אמצעי א-סינכרוני לתקשורת/לדיון (מיקום שונה וזמן שונה). בשניהם אנשים מעלים נושאים, שאלות והאחרים מגיבים. שניהם יכולים להיות סגורים או פתוחים לקהל הרחב, בפייסבוק ישנה אפשרות ליצירת קבוצה סגורה, שרק לאחר אישור החברות, ניתן להיות שותף לה, כנ"ל בפורום, ניתן ליצור רשימה סגורה של חברי הפורום וזר לא יוכל לראות את הנעשה בו.

שניהם ממלאים בעצם את אותו ייעוד, אמנה מספר דברים שבעיני נמצאו כיתרון של הפייסבוק על-פני הפורום:
  •  בכל מקרה האנשים כבר שם (בפייסבוק), הם אינם צריכים להיכנס לכתובת נוספת, כדי לראות את הנעשה בפורום. אין זה סוד שכיום האנשים "מבלים" בפייסבוק דקות ואף שעות לא מעטות במהלך היום, תוך כדי התעדכנות בקיר האישי, רישום סטטוס חדש, איתור חבר ושאר פעולות שנעשות בפייסבוק, נכנסים לקבוצה אליה משתייכים, קוראים, מגיבים, שולחים לייק וכו'. לעומת זאת לפעילות בפורום, נדרשת "פרוצדורה" מעט יותר ארוכה, של כניסה לכתובת הפורום עצמו.
  • היתרון הקודם מוביל ליתרון נוסף, מאחר וכולם שם, זמן התגובה קצר יותר בפייסבוק מאשר בפורום.
  • בפייסבוק ניתן לשתף ביתר קלות תמונות, סרטונים, מוסיקה...
  • בפורום אתה מזוהה רק בשם או כינוי, יש אפשרות להוסיף תמונה, אך היא לא גלויה לצד השם. לעומת זאת בפייסבוק לצד השם מופיעה תמונה מזהה, דבר שלדעתי יוצר קירבה כלשהי בין החברים.
  • קודם לכן ציינתי שהפייסבוק הוא אמצעי א-סינכרוני, אך יש בו את אפשרות הצ'ט שהוא סינכרוני (מיקום שונה אך בזמן אמת).
  • הקלות הרבה של תגובת ה- LIKE, לחיצה קטנה על המילה וכבר הראיתי התייחסות כלשהי לדיון. בפורום ישנם אייקונים שונים שניתן להוסיף להודעה, אך התהליך ארוך יותר משליחת LIKE.

אני בטוחה שאם אוסיף ואקדיש זמן לנושא, אמצא יתרונות נוספים של הפייסבוק על-פני הפורום, אך קודם לכן, חשוב לי לציין חסרון אחד שמצאתי אך בעיניי משמעותי,
בכדי להשתתף בדיון בפייסבוק, יש להירשם ולהתחבר... לא כל אחד רוצה בכך, יש הרואים בפייסבוק (ואני ביניהם) משהו ממכר, חטטני, מבזבז זמן יקר, שיטוט אינסופי ללא מטרה ... (אך לאלו אתייחס בוודאי ברשומה נפרדת).
ואילו הפורום גם כן מצריך רישום, אך לא מקיף וכולל כמו הרישום בפייסבוק, מה גם שלפורום נכנסים, מתעדכנים, מעדכנים ויוצאים. 
מקום נוסף שלפורום יש יתרון על הפייסבוק, הוא בפורום לימודי של תלמידים בגילאי בית-ספר יסודי, להם מפאת הגיל אין אפשרות ליצור קבצה בפייסבוק.

עד כאן דעתי, ומה דעתכם?
האם גם אתם מרגישים שהפורום לא יאריך ימים???

                  או  
                                    hhttp://tinyurl.com/bujz7rx                                   http://tinyurl.com/cbqhoou

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה