יום שבת, 27 באוגוסט 2011

הערכת עמיתים כאסטרטגיית הוראה


השבוע, כחלק מחובת ההשתתפות בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" בהנחיית דר' אתי כוכבי, נדרשנו לבצע הערכת עמיתים. זו לא הפעם הראשונה במסגרת תואר זה, שאנו נדרשים לכך, הערכנו גם את עבודותיהם של חברינו לספסל הלימודים (או במקרה זה, נכון יהיה לומר, חברינו לקבוצת הפייסבוק...) בקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב בלמידה: היבטים בינלאומיים" עם דר' חגית מישר-טל.
מהי הערכת עמיתים? פרופ' מיקי רונן מהמכון האקדמי טכנולוגי בחולון כתבה כך: "הערכת עמיתים   (peer evaluation/assessment)  היא אסטרטגיית הוראה, שבה הסטודנטים מתבקשים להעריך זה את עבודתו של זה. הערכת עמיתים יכולה להתמקד בתוצרים או בתהליך, וניתן לאפיין אותה באמצעות ממדים שונים הקשורים למטרות הפעילות, לסוג תכנים ולאופן ניהולה (Topping, 1998). אפיונם והצגתם של קריטריוני ההערכה מהווה מרכיב חשוב בהערכת עמיתיםMiller, 2003) )".
עוד הוסיפה פרופ' רונן, כי "מחקרים רבים מדווחים על הערכת עמיתים כגישה יעילה להעצמת תהליך הלמידה, להגברת המוטיבציה ולטיפוח כישורים פרופסיונאליים, ושיטה זו מיושמת בהצלחה במערכת ההשכלה הגבוהה בעולם, בתחומי תוכן רבים"

איך נעשה הדבר בפועל?
ניתנת לחברי הקבוצה משימה בקבוצה, זוגות או יחידני, במקרה שלנו בקורס הראשון אמורים היינו לפתח פעילויות מתוקשבות בנושא לימודי, ובקורס שני לנתח תוכנית תקשוב של אחת ממדינות העולם.
ניתן deadline לסיום העבודה והצגתה בפורום או בפייסבוק (ע"פ אפיון הקורס). לאחר ההגשה החלה הערכת עמיתים. במקרה זה זו הערכה איכותנית מעצבת.
הערכת עמיתים טובה, תהא זו שתעשה בעזרת מחוון (כלי שנועד לספק הכוונה והערכה כיצד להעריך ביצועי למידה).

להערכת עמיתים יש השפעה משמעותית על הלמידה:
  • העמקת תהליך הלמידה
  • למידה מדוגמאות של אחרים
  • למידה מהמשוב עצמו
המקטרגים יטענו שלהערכת עמיתים נדרשת השקעה רבה מצד הלומד.
מההתנסות שלי בסוג זה של הערכה, ובמיוחד כשנעשה בכלים כמו פורום או פיסבוק, בהם כל העבודות גלויות לעיון כולם, מצאתי עושר של נושאי לימוד, רעיונות לפעילויות ולאמצעי המחשה.    גם אם הנושא או הרמה לא בהכרח מתאימים לצרכי ההוראה שלי, באפשרותי לעשות אדפטציה לדברים.
לקרוא את ההערכה שקבלתי, גורמת לי להרהר שוב בנבכי העבודה, במקרה הצורך לתקן, לשנות, להרחיב, להסביר ולפעמים להיחשף לעוד נקודות עליהן לא חשבתי מלכתחילה.
אין ספק, שהערכת עמיתים "גוזלת" זמן, אך יצאתי  ממנה כששכרי בידי.


ביבליוגרפיה:
הצעה לקרן המחקר - מיט"ל 2003
הערכת עמיתים מתוקשבת בהוראה אקדמית בישראל
פוטנציאל, אתגרים ומודלים פדגוגיים
מוגש על ידי:  
פרופ' מיקי רונן וד"ר דורותי לנגלי, מכון אקדמי טכנולוגי חולון 
ד"ר דינה לבל, בית הספר למקצועות הבריאות אוניברסיטת ת"א

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה