http://tinyurl.com/4279al4 |
מי עובד קשה יותר?
http://tinyurl.com/3b5sfz9
בזמן האחרון אני תוהה לי ביני לבין עצמי,
מי עובד קשה יותר, מרצה המעביר קורס פנים מול פנים, או מרצה שמעביר את אותו קורס באופן מקוון?
לכאורה, נראה שקורס מקוון קל יותר להכין ולהעביר, המרצה מכין את ההרצאה, מעביר למצגת, עונה על שאלות בפורום...
לעומת קורס פנים מול פנים, בו צריך לעמוד מול כיתה של חמישים ואולי אף מאה סטודנטים במשך שעה וחצי, לדאוג לרתק ולעניין אותם, כדי שיהיה שקט ונעים בכיתה (ולא יהיו קולות של דיבורים או להבדיל של נחירות)...
אך בינינו, כל מורה/מרצה בר-דעת יסכים איתי, שתיאורים אלה הם פשטניים למדי. לא בכך נגמרת עבודתו של המורה המקוון, ולא בכך נגמרת עבודתו של השני.
מעיון בשני המחקרים של גולדשטיין (2001) ו (Cavanaugh (2005 עולה, כי הזמן הדרוש להכנה וללימוד של קורס מקוון גדול יותר בלפחות 25% מהזמן שנדרש לקורס פנים מול פנים. זאת בעיקר בשל האינטראקציה שנוצרת בין המרצה לסטודנט בהוראה מסוג זה. אינטראקציה המתבטאת בהתכתבות עם הסטודנטים, בבדיקת העבודות המוגשות ובנוסף בשל הצורך בתחזוקת ועדכון אתר הקורס.
לעניות דעתי, כמו לכל דבר בחיים אין להתייחס רק בראייה של שחור או לבן, בוודאי ישנם מרצים "טכנולוגיים" יותר, שיטענו שזמן הכנת ולימוד שיעור מקוון אינו קשה יותר ואינו דורש זמן רב יותר משיעור פנים מול פנים, ואילו הפחות טכנולוגיים שבינינו יטענו טענה הפוכה.
אך אם נתבסס על הנאמר במחקרים המובאים, שמורה מקוון עובד זמן רב יותר ממורה אחר, בוודאי תעלה השאלה, אז לשם מה יש כאלה שבכל זאת עושים זאת???
ובכדי לענות על הסוגיה, אתבסס על דבריו של גולדשטיין, שמתייחס לתועלת שמפיק המרצה בקורס מקוון:
- התפתחות מקצועית
- הוראה בדרכים חדשות
- חשיפה למקורות מידע
- העשרה רעיונית
- למידת כלים חדשים
- תחושה של בטחון עצמי - אני בחזית המקצוע
ובמילים שלי,
אם אנחנו כאנשי חינוך לא נצעד עם הקידמה והטכנולוגיה,
אנחנו אלה שנישאר מאחור,
כי העולם ממשיך לו הלאה...
ביבליוגרפיה:
- גולדשטיין, א' (2001). סוגיות בהוראה מתוקשבת: חקר קורסים מתוקשבים. מאמר שפורסם בכנס הווירטואלי של מופ"ת: http:/ vcisrael.macam.ac.il.
- (Cavanaught, J (2005
Teaching Online - A Time Comparison
Retrieved July 24, 2011 from
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה