יום ראשון, 17 ביולי 2011

שאלת מיליון הדולר "קורס מקוון או קורס פנים מול פנים, מה עדיף?"

צמד המילים קורס מקוון הופך לפופולרי יותר ויותר בשנים האחרונות.
הכוונה לקורס א-סינכרוני, קורס המתנהל כולו דרך רשת האינטרנט. אינו תלוי מקום או זמן, חומר הלימוד נמצא במאגר ברשת, הלומד לומד באופן עצמאי, ישנו פורום בו הוא נדרש להגיש עבודות ולהגיב לעבודותיהם של אחרים, כמו כן ניתן לפנות למרצה בעזרת הפורום, לשאילת שאלות, הבהרה של דברים לא ברורים וכו'.
לעומת קורס פנים מול פנים, אשר נערך במועד ובמקום קבועים, ומשתתפים בו לפחות שני שחקנים: המורה והלומד, הדיון ביניהם נערך און-ליין.

הקשה בגוגל על אותו צמד מילים מדובר, מביא לתוצאות רבות של קורסים המוצעים באופן מקוון, בכמעט כל  נושא שעולה בראשכם: עיצוב גרפי, אקולוגיה, רטוריקה, שוק ההון, בניית אתרים, רפואה אלטרנטיבית ואפילו עזרה ראשונה...

נשאלת השאלה, מה יותר טוב? היכן נמצא הישגים טובים יותר, איפה רמת המוטיבציה ללמידה תהיה גבוהה יותר, בקורס מקוון או בקורס פנים מול פנים?

ממש בימים אלו, אני מתנסה בקורס מקוון בנושא של "שיטות מחקר". עדיין מוקדם להביע את דעתי (שיעור חמישי מתוך שלושה עשר), אך אני כבר יכולה להצביע על מספר יתרונות וחסרונות ללמידה מסוג זה.

יתרונות:

  • למידה בזמן ובמקום המתאימים לי.
  • בינתיים, נראה לי באופן אישי (ויש לציין שבקורס ספציפי זה), אני משקיעה פחות זמן בשיעור מקוון, מאשר הייתי משקיעה במכללה בשיעור פנים מול פנים, שעורך שלוש שעות אקדמאיות.
  • השקט שיש לי במרחב הפרטי שלי, לעומת מסיחים שישנם בכיתה.
  • וכתוצאה מהסעיף הקודם, רמת הריכוז שלי גדולה יותר במרחב האישי שיצרתי לי.
חסרונות:
  • אין אפשרות לקבל תשובה כאן ועכשיו. יש אפשרות לפנות למרצה בפורום הקורס, אך התשובה תינתן רק לאחר מספר שעות או אפילו יום-יומיים, כשכבר לא אעסוק בנושא, ואאלץ לחזור ולעיין בחומר השיעור.
  • מעט מידי תרגול, סביר להניח שבכיתה היה תרגול נוסף.
  • האם למי שאינו בקי ברזי הטכנולוגיה, לא היה קושי או רתיעה משיעור במתכונת כזו.
אני מאמינה, שככל שאתקדם ברצף שיעורי הקורס המקוון, אמצא יתרונות, חסרונות, תהיות, הערות והארות נוספים.
ואולי אם נשלב את היתרונות והחסרונות, נמצא ששיטה שלישית המדברת על שילוב בין השניים היא הנכונה ביותר???

ומעניין לעניין באותו עניין ...
ולשאלה ששאלתי קודם לכן, היכן נראה הישגים טובים יותר? דר' ליאת אייל בקורס "הערכת טכנולוגיות ידע" הביאה לנו אנקדוטה מעניינת, אין הבדל משמעותי בהישגי הלומדים בקורס מקוון לעומת קורס פנים מול פנים" כך אומרים מאות מחקרים.
ובעקבות השיעור בנושא "אין הבדל משמעותי" בו למדנו שיש להסתכל בעין ביקורתית על כל מאמר שאנו קוראים, אני שואלת את עצמי, האם המחקרים הללו התחשבו גם בנתונים הבאים:
  • גיל הלומדים (אולי גם לו יש השפעה על ההישגים בכל שיטת לימוד).
  • מידת הידע הטכנולוגי של הלומדים.
  • מידת המוטיבציה ללמידה מסוג שונה/חדש/ אחר, שיכולה להיות גבוהה יותר ולהביא להשקעה גדולה יותר בלמידה, ובכך להטות את תוצאות המחקר?
  • למי מתאים סוג כזה של למידה?
עדיין אינני יכולה לומר שקיבלתי תשובה מניחה את הדעת לגבי השאלה מה עדיף, למידה פנים אל פנים או באופן מקוון?
מצרפת קישור למאמר אחד מיני רבים בנושא של אין הבדל משמעותי בין למידה פנים מול פנים לעומת למידה מקוונת.


תוך כדי כתיבת רשומה זו, עלו בי הרהורים לגבי המרצה/המורה שמכין את הקורס המקוון,
מה עמדתו ביחס להוראה פנים מול פנים לעומת הוראה בקורס מקוון.
אני חושבת שיש לי נושא לפוסט הבא, לא?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה