יום ראשון, 26 ביוני 2011

ממורה למורה מקוונת



http://tinyurl.com/677a7vt



בפוסט זה אתייחס למאמרם של אברום רותם ועידית אבני (מרץ 2009) "שלבי התפתחות מקצועית-אישית ממורה למורה מקוון".
במאמר זה מחלקים השניים את שלבי ההתפתחות של המורה המקוון לחמישה:
1. היכרות וכניסה (לתהליך שילוב הטכנולוגיה), המורה בשלב זה מאופיין בניטרליות, התנגדות או שימוש פסיבי במחשב לצרכי הוראה-למידה.
2. אשליית הידע הכוונה לאשליה בהבנת שילובן של הטכנולוגיות בפדגוגיה בעקבות שליטה חלקית במיומנויות מחשב.
3. התעוררות המורה מבין את  הפוטנציאל הטמון בשימוש בטכנולוגיה בהוראה-למידה, אך חסר ידע וכלים איך וכיצד לעשות זאת.
4. התמודדות מתנסה  ביישום כלים טכנולוגיים-פדגוגיים בהוראתו, כמו גם בפיתוח עצמי של פעילויות מקוונות ללומדים.
5. בשלות המורה עובר טרנספורמציה  אישית-מקצועית ממורה למורה מקוון, הכוללת מודעות לידע טכנולוגי ומשמעותו בשינוי הוראה-למידה, מודעות להיבטים אתיים העולים בעבודתו המקוונת ושינוי בתפיסת תפקיד ובעמדות באשר לחשיבות הלמידה המקוונת.
חמשת השלבים הללו מתוארים במספר ממדים: הסביבה המקוונת, התכנים והחומרים ותהליך ההוראה. במקביל, מושם דגש גם על התפתחות המוסד בנושא.

לאחר קריאה של המאמר מספר פעמים, ניסיתי למקם את עצמי בין חמשת השלבים המוזכרים, ואם אהיה כנה ואמיתית, זה לא היה קל, התחלתי על דרך השלילה, אני לא בשלב הראשון (היכרות וכניסה), אני כבר מעבר לכך, אין לי התנגדות לשילוב המחשב בהוראה שלי, להיפך.
גם את שלב מספר 2, אני מרגישה שעברתי, אני כבר מבינה את החשיבות של השימוש במחשב והאינטרנט במערכת החינוך, מעבר להבאת מצגת או הצגת סרטון מיו-טיוב.
ועם התחלתי בדרך השלילה, אמשיך לשלב החמישי המדבר על בשלות המורה, על כך ששילוב הסביבה המקוונת בתהליכי ההוראה שלי הפך לאורח חיים. שם אני עדיין לא נמצאת, לצערי.

ובכן, שללתי את שלב ראשון, שני וחמישי בהתפתחותי כמורה מקוונת, נותרו שלבים שלישי ורביעי, היכן אני???
מותר לומר שאני קצת בזה וקצת בזה? ולמה אני מתכוונת בכך?
כאמור, אני מבינה ורואה חשיבות גדולה בשילוב של הטכנולוגיות בכיתה, של השימוש בפוטנציאל העצום שגלום ברחבי הרשת, אך מרגישה שאין לי עדיין מספיק כלים, אך אני לא שוקטת על השמרים: מעשירה את הידע שלי בסביבות חדשות שלא הכרתי, באתרים בעלי פוטנציאל לתלמידיי, באמצעים בהם אוכל להשתמש בבניית שיעורים וכו'...
מנסה לבנות מערכי שיעור מקוונים, מפתחת סביבות עבודה מתוקשבות ומחכה לשנה"ל הבאה, כדי להפעילן בקרב תלמידיי, לראות את תגובתם לצורת הלמידה החדשה עבורם, ובעקבות זאת, לשנות, להוסיף, לגרוע, לשים יותר דגש... כל זאת בכדי לייעל את עבודתי והפיכתי למורה מקוונת במלוא מובן המילה, או ברוח המאמר של רותם ואבני, להגיע לשלב חמישי-שלב הבשלות.

רגע לפני שאני מסיימת רשומה זו, עולות בי מחשבות לא קלות:
האם אוכל להגיע לשלב החמישי בהתפתחותי לעבר מורה מקוונת, כשבית-הספר בו אני נמצאת, נמצא רק בראשיתו של תהליך השינוי של שילוב התקשוב בהוראה-למידה?
והרהור נוסף שעולה בי, האם באוכלוסייה של פיגור בינוני-קשה אצליח ליישם את כל מה שלמדתי ועוד אלמד, האם באמת יוכלו תלמידיי ללמוד בסביבה מתוקשבת? ואם כן באילו תחומי דעת?
אך הרהורים אלו ואחרים יהיו כבר נושאים לפוסטים נוספים...

ביבליוגרפיה:
רותם, א' ואבני, ע' (2009). שלבי התפתחות מקצועית-אישית ממורה למורה מקוון. אוחזר ב-26 ביוני 2011 מתוך http://www.avrumrotem.022.co.il/BRPortalStorage/a/25/37/01-utvHaNwAdo.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה